Un cop més, dijous passat vam tenir l’oportunitat de conèixer millor una obra de la nostra actual exposició. En aquest cas va ser una magnífica peça de Josep Cusachs la protagonista de la nostra activitat “Com mirar un quadre”. Els germans Josep i Pere Santilari, artistes que actualment estan exposant a Nova York, ens van donar la seva visió de “Genet”, un captivador quadre dins L’Edat d’Or de la pintura catalana.

Genet, de Josep Cusachs

Genet, de Josep Cusachs

Una vegada situada l’obra de Cusachs en el seu temps i numerats alguns dels seus principals trets significatius en quant a la temàtica que va desenvolupar, la idea de la xerrada ha estat relacionar característiques plàstiques com el grafisme, el color i la matèria en l’obra de Cusachs amb les dels seus contemporanis.

Una segona intenció ha estat establir lligams entre la manera de procedir a l’hora de pintar d’en Cusachs amb la manera com això s’havia fet al llarg de la historia de l’art partint des de la pintura gòtica, i entroncant-ho amb l’aparició de la pintura a l’oli i el canvi de sentit que al llarg dels anys experimenten els tres aspectes tècnics abans esmentats. Així hem intentat posar una mica de llum entre conceptes antagònics com són: pintura oberta /pintura tancada; pintura de clarobscur / pintura colorista i per últim la utilització de la matèria (oli) amb totes les seves possibilitats expressives, és a dir, des de la veladura a la matèria més opaca i contundent. Tot sempre al servei, o no, de l’objecte a representar.