Museu de Montserrat 07 / 07 / 2014 (LINK)

Nou llibre sobre el Sant Jeroni penitent de Caravaggio
Autor: Artur Ramon
Títol: Sant Jeroni penitent de Caravaggio
Col·lecció: Monografies del MDM, 2
Coedició PAMSA-Museu de Montserrat, abril 2014
16,5 x 11,5 cm., 98 pàgs. 52 fotografies, tapes amb doble solapa

Sant Jeroni penitent de Caravaggio és el segon títol de la col·lecció Monografies del MDM, que impulsa el Museu de Montserrat amb l’objectiu de donar a conèixer les obres més representatives del fons. El text (publicat en català i castellà) és obra d’Artur Ramon, historiador de l’art, antiquari i galerista. Artur Ramon és també membre del Consell Assessor del Museu de Montserrat.

Caravaggio marca un abans i un després en la pintura europea. El llibre situa l’artista en el seu context històric i explica per què durant gairebé tres-cents anys ha estat pràcticament oblidat, fins que és redescobert, principalment per Roberto Longhi, en l’exposició antològica feta a Milà el 1951, on ja va figurar per primera vegada el Caravaggio de Montserrat.

Una aportació genial d’Artur Ramon en aquest text ha estat vincular la descoberta de Caravaggio amb el cinema neorealista italià que l’autor tant s’estima. El cinema de la verità de Pier Paolo Pasolini i molts detalls de Fellini i d’altres autors s’inspiren en personatges i en detalls dels quadres de Caravaggio. Aquesta constatació aporta a Caravaggio una actualitat que el fa doblement atraient.

El llibre recull també la biografia de l’artista. Artur Ramon desfà tòpics i ens presenta un Caravaggio gens bohemi, compromès amb la seva feina, capaç de realitzar una gran obra en molt poc temps i amb una producció força abundant si tenim en compte els pocs anys que va estar actiu com a pintor amb nom propi i la constant mobilitat a què va estar obligat com a conseqüència del seu caràcter tempestuós. Amb tot, l’autor no calla ni endolceix els aspectes personals, l’homosexualitat o l’agressivitat que van enterbolir la vida d’aquest geni davant dels seus contemporanis, tot i que des d’una perspectiva històrica actualment això ens sembli irrellevant.

El tercer apartat del llibre es centra en el Sant Jeroni penitent, el Caravaggio de Montserrat, i les motivacions per les quals fou pintat. El marquès Vincenzo Giustiniani i el seu germà Benedetto, que era cardenal, van encarregar l’obra. Els precedents del quadre en l’obra de Caravaggio són el Sant Jeroni de la Galleria Borghese, el Sant Jeroni de La Valletta, i els diversos Sant Joan en actitud i tractament semblant al de Montserrat. El quadre es va mantenir en el cercle familiar dels Giustiniani fins que el P. Ubach el va comprar en una subhasta a Roma el 1915. Artur Ramon demostra que, actualment, el Caravaggio de Montserrat és majoritàriament considerat com a obra autèntica del seu autor no solament per raons estilístiques sinó també documentals.

Finalment, el volum ofereix el llistat de les exposicions en què ha participat el quadre i una bibliografia selecta.

La col·lecció de llibres Monografies del MDM es va iniciar l’abril de 2013 amb un volum dedicat a El venedor de tapissos de Marià Fortuny, obra de Josep de C. Laplana, director del museu, i editat per Mediterrània. La col·lecció es proposa oferir una sèrie de monografies en petit format de les obres més emblemàtiques del Museu de Montserrat.

El llibre es presentarà el dimarts 15 de juliol a les set de la tarda, a la galeria Artur Ramon Art, al carrer de la Palla, 23 de Barcelona.