Antiguitats i art contemporani a la nova seu que Artur Ramon Art ha estrenat al cor de l’Eixample de Barcelona

BONART

Febrer, març i abril 2018 

 

Artur i Mònica Ramon agafen les regnes de la històrica Artur Ramon Art per capitanejar un projecte bicèfal que integra antiguitats i art contemporani en un nou espai de més de 600 metres quadrats al carrer Bailèn de Barcelona. Després de tres quarts de segle al carrer de la Palla, on Artur Ramon i Garriga havia obert el 1942, inicien aquesta nova etapa en ple cor de l’Eixample, una zona en creixement que ja té un teixit cultural potent: no gaire lluny trobem la veterana galeria Senda, els joveníssims Bombon Projects, els espais Volart de la Fundació Vila Casas… Galeria i antiquari. La nova seu, dividida en dos espais intercomunicats: galeria i antiquari, no suposa només un canvi d’ubicació, sinó que implica una revisió profunda que pretén construir un model adaptat al món d’avui. No només es muden sinó que muten. Des del mes de novembre passat, a nivell de carrer, la Mònica dirigeix l’Espai Artur Ramon, galeria singular que presenta les antiguitats de manera innovadora i fresca amb la intenció d’establir ponts i sinergies entre èpoques pretèrites i artistes en actiu. Concebuda com un laboratori en un punt intersticial entre galerisme i antiguitats, amb aquesta iniciativa continuen un vessant encetat en la dècada dels setanta per Artur Ramon i Picas. Ara han anat un pas més enllà i han decidit col·laborar amb escenògrafs, comissaris i artistes perquè intervinguin directament sobre la seva col·lecció, un fons molt potent al voltant dels 6.000 ítems. La nova proposta pretén també acostar-se al públic més jove. “Les antiguitats no es poden continuar presentant com s’estaven presentant fins ara, la nova generació és mes venedora que compradora i si exposem com exposàvem la batalla està perduda.” La primera a acceptar el repte ha estat l’artista gallega Pamen Pereira, que a Temps imaginari (prevista fins al 28 de febrer) dona vida a peces de mobiliari barroc per crear un món màgic entre el conte de fades i la novel·la gòtica: canelobres pudorosos que no gosen tocar la taula, vaixelles inquietes que dansen alegrement al voltant d’una arqueta, ocells amb ales de plom que s’escapen d’un armari o una petita capsa cuirassada que sosté la infinitat de l’oceà… Després agafaran el relleu els germans Santilari amb una exposició sobre els 7 pecats capitals en què les vanitas dels bessons es posaran en diàleg amb obres antigues que abordin la mateixa temàtica. “Core bussiness” de l’empresa. Al pis superior, Artur Ramon i Navarro s’encarrega del core bussiness de l’empresa: la gestió privada de compravenda d’obres de gran qualitat, especialment de pintura i dibuix. La internacionalització és un altre dels eixos principals. París, Londres, Nova York i Maastricht en són testimoni. Dues o tres vegades a l’any oferirà petites exposicions puntuals que, si segueixen la petja de la primera, prometen ser excepcionals.
Com a teaser, inaguren amb una mostra que ha reunit set obres del segle XVII realitzades sota l’influx del mestre Caravaggio –Bassetti, Borgianni, Caracciolo i Ribera– comissariada per Gianni Papi, “el número u en caravaggisme”. La biblioteca, que supera els 8.000 llibres, esdevindrà un centre de recerca per a investigadors i crearan també un focus de debat i reflexió amb conferències i trobades amb especialistes. Artur Ramon no ha entès mai la tasca de l’antiquari sense l’acompanyament de l’estudi i la divulgació.

 

Accés article