7 PECATS CAPITALS

amb Josep Santilari i Pere Santilari

12 abril 2018 - 25 maig 2018

Descarregar pdf

¡Ay, mísero de mí, y ay infelice!
Apurar, cielos, pretendo,
ya que me tratáis así,
qué delito cometí
contra vosotros naciendo.
Aunque si nací, ya entiendo
qué delito he cometido;
bastante causa ha tenido
vuestra justicia y rigor,
pues el delito mayor
del hombre es haber nacido.

Pedro Calderón de la Barca, La vida es sueño (1635)

 

El dramaturg i poeta barroc del Segle d’Or espanyol mostra el drama filosòfic de l’existència humana: «… que toda la vida es sueño / y los sueños, sueños son». El plantejament de Calderón de la Barca gira entorn del fet que l’existència humana no es sinó un engany, una aparença, i en aquestes condicions l’home molt sovint no gaudeix de llibertat per escollir el seu destí, i és per això que ha de lluitar fins a aconseguir-la… La incertesa de la vida humana.

Dona per fet que el principal delicte comès per l’home és haver nascut, atès que històricament néixer ha estat considerat un fet delictiu: arribem al món amb la càrrega del pecat original, perquè heretem la desobediència a Déu dels nostres primers pares al Paradís. No obstant això, les necessitats actuals del sistema han deixat obsolet el mandat bíblic, i els éssers humans «complets» participen plenament de la vida en societat i expressen tot allò que afecta la seva naturalesa. Alguns impulsos s’han de reprimir per l’interès de la societat, i d’altres a favor del desenvolupament individual; però el creixement natural i l’autorealització de la persona són els factors que fan bona l’existència i permeten que la societat esdevingui una convivència harmoniosa.

El filòsof alemany Martin Heidegger afirmava que no existeix cap Déu, i actualment es manté la creença que els éssers humans es troben sols a l’Univers i han d’adoptar i assumir les seves decisions ètiques en la consciència permanent de la mort i la brevetat de la vida.

Aquesta consciència contemporània es reflecteix en les set vanitas de Josep Santilari i Pere Santilari.  La idea de vanitas com a supèrbia o vacuïtat, dos termes molt relacionats entre si, expressa el memento mori («recorda que moriràs»). Tant Josep Santilari com Pere Santilari entenen la supèrbia com una manca absoluta de respecte amb relació als altres. Això no és «pecat»?

El terme «pecat» s’associa a l’arrel indoeuropea ped-, que significa peu, i al llatí pecco (ensopegar, cometre una falta), del qual deriva el mot peccattum (delicte, falta o acció culpable). El pecat és una falta, una ofensa, una transgressió conscient d’allò que es considera correcte.

Els set pecats capitals tenen l’origen en els primers ensenyaments del cristianisme per educar els seus seguidors respecte de la moral cristiana. Com va dir Tomàs d’Aquino al segle XIII, els pecats o vicis capitals «són aquells que responen a les principals inclinacions de la naturalesa humana».  En els nostres temps més moderns, influïts pels avenços de la psicoanàlisi i la psiquiatria, es consideren mecanismes de defensa que fins a un cert punt poden ser un símptoma de salut emocional, tot i que d’altra banda poden contribuir a l’aparició de greus problemes emocionals.

En aquest sentit, cal destacar la vigència de la pel·lícula Seven (1995), dirigida per David Fincher i escrita per Andrew Kevin Walker: un tractat brillant sobre la societat decadent d’avui dia i la pèrdua frenètica de valors en què estem immersos, de forma imparable i sense gairebé adonar-nos-en. El veterà tinent Somerset (Morgan Freeman), del departament d’homicidis, està a punt de jubilar-se i ser reemplaçat per un detectiu ambiciós i impulsiu, David Mills (Brad Pitt). Tots dos hauran de col·laborar en la resolució d’una sèrie d’assassinats comesos per un psicòpata que pren com a base la relació dels set pecats capitals: gola, peresa, supèrbia, avarícia, enveja, luxúria i ira.

En definitiva, els set pecats capitals segueixen sent un referent ètic i moral de la societat occidental, malgrat el pas del temps i el canvi radical de la vida i els costums. Mentre existeixi un ésser humà imperfecte, sempre hi haurà la possibilitat que caigui en els pecats esmentats, repudiats per l’Església i la societat.

Al llarg de la història de la humanitat l’al·legoria sempre ha constituït un recurs didàctic visual excel·lent per a l’ensenyament dels principis morals i ètics relacionats amb els set pecats capitals. Les al·legories pretenen donar una imatge a quelcom que no en té: així ho demostren les nombroses al·legories presents a la Bíblia i en obres que constitueixen una al·legoria per elles mateixes, com ara la Divina Comèdia del Dant, al segle XIV, i La rebel·lió dels animals, de George Orwell, al segle XX.

Aquesta inquietud per donar una imatge a allò que no en té continua present a les obres de Josep Santilari i Pere Santilari. La seva proposta retòrica presenta al·legories contemporànies dels set pecats capitals mitjançant calaveres com a trops (instants simbòlics) d’emblemes de la caducitat de l’existència, i com a símbol metafòric que elimina el gènere, atès que per als artistes el pecat no té gènere. Una nova realitat congelada en el temps, pintada amb precisió, amb exactitud meticulosa i precisa en els detalls; sense marques de pinzellades sobre el llenç, executant una pintura que tradueix la retòrica com a realitat visible, aplicant el color mitjançant veladures i empastaments. La destresa per a atrapar la llum permet apreciar una imatge poètica per crear finalment una realitat pictòrica pròpia, que la sensibilitat dels artistes converteix en obres d’art.

Les obres de Josep Santilari i Pere Santilari dialoguen amb la mirada històrica d’una selecció de peces al·legòriques del fons de la galeria Artur Ramon Art: a partir de formes humanes, d’animals o d’objectes quotidians representen una idea abstracta o un procediment retòric com a al·legoria d’un dels set pecats capitals. La seva complexitat dona lloc a múltiples interpretacions, però totes giren entorn del problema del destí, la lluita per la llibertat, l’aparença i la realitat, el lliure albir. En definitiva, la inconsistència de la vida humana i la transcendència simbòlica.

 

 

Nascuts a Badalona el 1959 i llicenciats en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. Josep Santilari i Pere Santilari són uns dels màxims representants del nou realisme català. Les seves obres es caracteritzen per una gran precisió tècnica, un realisme connectat amb la contemporaneïtat però que té les arrels i referències en temes clàssics de la història de l’art com el paisatge urbà, la natura morta i les vanitas.

 

JOSEP SANTILARI

EXPOSICIONS INDIVIDUALS
1984
Palau Meca, Barcelona.
1987
Sala d’Art Artur Ramon, Barcelona.
1990
Sala d’Art Artur Ramon, Barcelona.
1993
Sala d’Art Artur Ramon, Barcelona.
1994
Palau dels Comtes, Centelles.
1995
Galería Biosca, Madrid.
Sadurní Galeria d’Art, Vic.
1997
El cel de Barcelona, Sala d’Art Artur Ramon, Barcelona.
2000
De prop i de lluny. Sala d’Art Artur Ramon, Barcelona.
2003
Pere Santilari i Josep Santilari. De la grisalla al color. Artur Ramon Art Contemporani, Barcelona.
2006
Josep Santilari i Pere Santilari. La llum de las hores. Artur Ramon Art Contemporani, Barcelona.
2007
Josep Santilari i Pere Santilari. Bodegones contemporáneos. Galeria Caylus, Madrid.
2008
Josep Santilari i Pere Santilari. Realisme contemporáni. Fundació Vila Casas, Barcelona
2010
Josep Santilari i Pere Santilari. Recent works. Albemarle Gallery. Londres.
2011
Josep i Pere Santilari: Retrospectiva. Museu de Badalona. Badalona
Josep i Pere Santilari. Jill New House Gallery, Nova York.
2013
Eric Coatalem Gallery. Paris
2014
Josep i Pere Santilari 12+1 Vanitas. Eric Coatalem Gallery. Paris
Die Stillleben. Der Brüder Santilari. Art Cuéllar Nathsn. Zurich.
Josep i Pere Santilari. Bodegones. Caylus. Madrid.
2015
L’altra llum. Josep i Pere Santilari. Artur Ramon Art. Barcelona

EXPOSICIONS COL·LECTIVES (Des de 2001)
2001
El Agua. Galería de Arte Ansorena. Madrid.
La parella contemporània. Artur Ramon Contemporani. Barcelona.
Las claves de la España del siglo XX.Museo de las Ciencias y de las Artes Principe Felipe.València.
The New European Artists. Sotheby’s. Amsterdam.
Figurazione. Studio Forni. Milán.
2002
Pequeños formatos, grandes artistas, nuevos valores. Galeria Ignacio de Lassaletta. Barcelona.
2003
Un siglo de cambios: ABC. Biblioteca Nacional. Madrid.
2006
Arte Santander 2006. XV Feria Internacional de Arte Contemporáneo. Santander.
2007
Im licht der wirklichkeit. Zeitgenössischer realismus in Spanien, Panorama Museum Bad Frankenhausen, Alemania.
El desnudo, Galeria Juan Amiano, Pamplona.
2008
Petit format Artur Ramon Art Col·leccionisme, Barcelona.
Blanco y negro, Galeria lgnacio de Lassaleta, Barcelona.
BP Portrait Award 2008, National Portrait Gallery, Londres. Exposició itinerant a Wolverhampton Art Gallery and Aberdeen Art Gallery.
Figuració i abstracció: Diàlegs. Artur Ramon Art Contemporani, Barcelona.
Cinquantè Aniversari Premi Pintura Jove, Sala Parés, Barcelona
2010
TEFAF. Works on paper 2010. Stand Artur Ramon Art. Maastricht. Holanda.
Salon du Dessin 2010. Stand Artur Ramon Art. Paris. França.
Contemporary Realism. Albemarle Gallery. Londres.
Cinquantè Aniversari Premi Pintura Jove, Sala Parés, Barcelona
2011
TEFAF. Works on paper 2011. Stand Artur Ramon Art. Maastricht. Holanda.
Salon du Dessin 2011. Stand Artur Ramon Art. Paris. França.
The International Fine Art and Antique Dealers Show at the Park Avenue Armory. Jill Newhouse
Gallery. Nova York
2012
Master Drawings Week. Jill Newhouse Gallery.Nova York.
TEFAF. Works on paper 2012. Stand Artur Ramon Art. Maastricht. Holanda.
Salon du Dessin 2012. Stand Artur Ramon Art. Paris. França
Capricis pintats. Artur Ramon Art. Barcelona
2013
Master Drawings Week. Marianne Elrick-Manley Fine Art and Artur Ramon Art. Nova York.
Salon du Dessin 2013. Stand Artur Ramon Art. Paris. França
TEFAF. Works on paper 2013. Stand Artur Ramon Art. Maastricht. Holanda.
Master Drawings Week. Galeria Coll y Cortés. Londres.
2014
Salon du Dessin 2014. Stand Artur Ramon Art. Paris. França
TEFAF. Works on paper 2014. Stand Artur Ramon Art. Maastricht. Holanda.
2015
Art Madrid. Stand Artur Ramon Art.
Salon du Dessin 2015. Stand Artur Ramon Art. Paris. França
TEFAF. Works on paper 2015. Stand Artur Ramon Art. Maastricht. Holanda

PREMIS I ALTRES
1978
Premi Raimon Maragall i Noble, Sala Parés, Barcelona.
1980
Beca de Paisatge a Segòvia, atorgada pel Ministeri de Cultura.
1981
Premi Raimon Maragall i Noble (ex aequo), Sala Parés, Barcelona.
1982
Beca Ajut per a Artistes Joves, atorgada per la Generalitat de Catalunya.
1983
Medalla d’or del XXIII Premi Pollença, Certamen Internacional de Pintura, Pollença.
Premi Extraordinari, XV Aniversari Pintura Jove, Sala Parés, Barcelona.
Premi Internacional de Dibuix Ynglada-Guillot.
1997
Els dos germans realitzen conjuntament el cartell oficial per a les Festes de la Mercè, Barcelona.
1998
Els dos germans realitzen conjuntament el cartell oficial per a la 47a Fira del llibre d’ocasió antic i modern, Barcelona.

MUSEUS I FUNDACIONS
MNAC. Barcelona.
Museu Municipal d’Art de Pollença.
Fundació Vila Casas. Can Framis. Barcelona.
Col.lecció Banc de Sabadell.
Ajuntament de Barcelona
Fundació Sorigué de Lleida.
Ministerio de Indústria. Madrid.
Col.lecció ENAGAS. Madrid
National Gallery of Art. Washington

LLIBRES
Realisme a Catalunya. Lunwerg Editores. Barcelona 1999.
The New European Artists. Volum 1. Gilissen Bankiers. Amsterdam 2001
Las claves de la España del siglo XX. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Madrid 2001
El artista y la ciudad. Profepro. Madrid 2002.
Art tomorrow. Edward Lucie-Smith. Terrail. Paris 2002.
Un siglo de cambios: ABC. Biblioteca Nacional. Madrid. 2003
Josep Santilari i Pere Santilari. Artur Ramon Art. Barcelona. 2012


PERE SANTILARI

EXPOSICIONS INDIVIDUALS
1987
Sala d’Art Artur Ramon, Barcelona.
1990
Sala d’Art Artur Ramon, Barcelona.
1993
Sala d’Art Artur Ramon, Barcelona.
1994
Palau dels Comtes, Centelles.
1995
Galería Biosca, Madrid.
Sadurní Galeria d’Art, Vic.
1997
El cel de Barcelona, Sala d’Art Artur Ramon, Barcelona.
2000
De prop i de lluny. Sala d’Art Artur Ramon, Barcelona.
2003
Pere Santilari i Josep Santilari. De la grisalla al color. Artur Ramon Art Contemporani, Barcelona.
2006
Josep Santilari i Pere Santilari. La llum de les hores. Artur Ramon Art Contemporani, Barcelona.
2008
Josep Santilari y Pere Santilari. Bodegones Contemporáneos. Caylus. Madrid
2010
Josep Santilari & Pere Santilari. Recent works. Albemarle Gallery. Londres
2011
Josep i Pere Santilari: Retrospectiva. Museu de Badalona. Badalona
Josep i Pere Santilari. Jill New House Gallery, Nova York

EXPOSICIONS COL·LECTIVES (Desde 2001)
2001
El Agua. Galería de Arte Ansorena. Madrid.
La parella contemporània. Artur Ramon Contemporani. Barcelona.
Las claves de la España del siglo XX.Museo de las Ciencias y de las Artes Principe Felipe.València.
The New European Artists. Sotheby’s. Amsterdam.
2002
Pequeños formatos, grandes artistas, nuevos valores. Galeria Ignacio de Lassaletta. Barcelona.
2003
Un siglo de cambios: ABC. Biblioteca Nacional. Madrid.
2005
Torres i temps. Tres històries de Barcelona. 1905, 2005, 2105. Museu Agbar. Barcelona.
2006
Arte Santander 2006. XV Feria Internacional de Arte Contemporáneo. Santander.
2007
Im licht der wirklichkeit. Zeitgenössischer realismus in Spanien. Panorama Museum. Bad Frankenhausen (Alemanya)
2008
Pintures en petit format.Segles XIX-XX-XXI .Artur Ramon Coleccionisme. Barcelona.
2010
TEFAF. Works on paper. Stand Artur Ramon Art. Maastricht. Holanda.
Salon du Dessin. Stand Artur Ramon Art. Paris. França.
Contemporary Realism. Albemarle Gallery. Londres.
2011
TEFAF. Works on paper 2011. Stand Artur Ramon Art. Maastricht. Holanda.
Salon du Dessin 2011. Stand Artur Ramon Art. Paris. França.
The International Fine Art and Antique Dealers Show at the Park Avenue Armory. Jill Newhouse
Gallery. Nova York
2012
Master Drawings Week. Jill Newhouse Gallery.Nova York.
TEFAF. Works on paper 2012. Stand Artur Ramon Art. Maastricht. Holanda.
Salon du Dessin 2012. Stand Artur Ramon Art. Paris. França.

PREMIS I ALTRES
1978
Premi Epígrafe 35, Ajuntament de Barcelona.
1979
Premi Eugeni d’Ors, Sala Parés, Barcelona.
1980
Beca de Paisatge a Segòvia, atorgada pel Ministeri de Cultura.
1981
Premi Raimon Maragall i Noble (ex aequo), Sala Parés, Barcelona.
1982
Beca Ajut per a Artistes Joves, atorgada per la Generalitat de Catalunya.
1984
Premi Raimon Maragall i Noble, Sala Parés, Barcelona.
1997
Els dos germans realitzen conjuntament el cartell oficial per a les Festes de la Mercè, Barcelona.
1998
Els dos germans realitzen conjuntament el cartell oficial per a la 47a Fira del llibre d’ocasió antic i modern, Barcelona.

MUSEUS I FUNDACIONS
Fundació Vila Casas. Can Framis. Barcelona.
Col.leció Banc Sabadell.
Ajuntament de Barcelona
Fundació Sorigué
Ministerio de Indústria. Madrid
Col.lecció ENAGAS. Madrid
National Gallery of Art. Washington.

LLIBRES
Realisme a Catalunya. Lunwerg Editores. Barcelona 1999.
The New European Artists. Volum 1. Gilissen Bankiers. Amsterdam 2001
Las claves de la España del siglo XX. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Madrid 2001
El artista y la ciudad. Profepro. Madrid 2002.
Art tomorrow. Edward Lucie-Smith. Terrail. Paris 2002.
Torres i temps. Fundació Agbar. 2006