“Tiempo imaginario”

amb la col·laboració de Pamen Pereira

27 novembre 2017 - 23 març 2018

Descarregar PDF

“Tiempo imaginario”

Hi ha un món que no es pot percebre mitjançant els sentits ni els conceptes, que tanmateix és tan real com el món visible; és un món arquetípic, intuïtiu i transindividual, habitat per altres energies més subtils. Crec que l’art es practica descobrint el vincle entre la matèria i aquestes energies subtils, i la imaginació és una porta per fer-ho. Per rastrejar aquesta transferència aparent d’energia cal tenir en compte que hi ha esdeveniments i universos desconeguts que es produeixen en una dimensió que transcendeix el temps i l’espai. Res no existeix separadament ni desconnectat de la resta, la gran realitat de la vida ho conté tot, sense exclusions; l’evolució és lliure, però absolutament interdependent.

Si poguéssim sentir solament durant un instant que tot i tots formem part de quelcom més gran i complex, obriríem moltes tanques a la nostra capacitat per interpretar el món, i seria molt més fàcil establir relacions entre les coses, encara que semblin absurdes. Llavors ens sentiríem com peixos que surten de la peixera i descobreixen l’oceà immens.

L’art es mou dins d’un camp il·limitat i també en un temps il·limitat: el passat, el futur i el present, tot és al seu abast. El temps és present en la idea de la mort, la impermanència i la transformació sense fi, igual que en la idea de gènesi, de creixement i regeneració res no és permanent, excepte el canvi mateix i la transformació continuada; tot allò sòlid s’esvaeix en l’aire. El temps també és espai, i solament la unió d’ambdós elements pot representar una realitat. El Temps imaginari ens permet veure la dimensió temporal com si fos espacial, i ens hi podem desplaçar cap enrere o cap endavant, a la dreta o a l’esquerra, com si ens moguéssim dins l’espai.

El Temps imaginari no fa referència a la imaginació o a quelcom d’inventat, en el sentit «irreal». Es tracta d’un concepte derivat de la mecànica quàntica que s’utilitza per descriure models de l’univers en la física cosmològica, models en els quals no hi ha límits ni singularitats en l’espai-temps (singularitats: àrees de l’univers on les lleis conegudes de la física no són aplicables). Si visualitzem el «temps normal» com una línia horitzontal, amb el passat a una banda i el futur a l’altra, el temps imaginari seria una perpendicular a aquesta línia, com ara un «temps vertical». Igual com en la física, en què els nombres imaginaris corren perpendicularment als nombres reals, simplement el temps imaginari es troba en una direcció diferent respecte del temps que experimentem quotidianament.

En aquest escenari indissoluble d’espai–temps es manifesta un món constituït per la diversitat: cada pedra, cada planta, cada animal i cada persona són meres formes d’una substància comuna que, agitada per l’emoció, és susceptible de transformar-se en quelcom diferent. El món tangible i sensible no és res més que el pòsit residual d’una llarga progressió de graus cada cop més subtils de la matèria, la manifestació de la gran cadena de l’ésser. Bergson deia que la realitat última solament és comprensible per intuïció.

Tot es pot transformar en formes noves, tan sols hem de desfer la compacitat aparent de totes les coses; sembla que això ho va entendre fàcilment Ovidi a les Metamorfosis.

Quan parem prou atenció, la força del present ens porta més enllà de la nostra pròpia contingència; qualsevol element, encara que ens sembli quotidià, pot ser «metamorfosat» en un objecte poètic o ritual. En aquest sentit m’agrada dir que la meva tasca és com la d’un xaman que forneix aliment espiritual o poètic, o com el d’un alquimista que juga amb arcans vitals. Crec que la pràctica artística ha de moure energia. En realitat la vida és el meu gabinet de treball, i sóc molt conscient de com un petit gest pot donar vida a la matèria i com una emoció pot alterar fins i tot un codi genètic.

Aquesta nova coordenada de Temps imaginari és molt útil per mi a l’hora de treballar amb aquests objectes poderosos que s’han anat movent en la història de l’espai–temps de manera però que el temps no s’hi ha adherit. Continuen existint en el moment present i mantenen la plena contemporaneïtat en virtut de l’excel·lència amb què foren realitzats i conservats. Traslladen al present les coses que van aparèixer i van perir davant d’ells i, paradoxalment, amb la seva «immortalitat» aparent ens transporten a allò que és mortal.

El sentiment d’allò passatger atrau el seu contrari, la permanència. Per tal de superar la fràgil consistència de l’instant, rescatem aquesta idea de l’etern retorn.

La plena consciència d’allò efímer és el que ens parla més bé de l’eternitat.

[…] Torna a la meva carn humana l’eternitat constant […]. Jorge Luis Borges (1940)

 

Pamen Pereira - Cardumen
Sillas Chippendale
Mueble catalán, siglo XVIII

Pamen Pereira

Ferrol (A Coruña) 1963

Des del 1986 la seva obra ha estat presentada en galeries espanyoles i internacionals com Trinta (Santiago de Compostel·la), Galería Víctor Martín (Madrid), Galeria Paral·lel 39 (València), Galeria Antonio de Barnola (Barcelona), Galería Rafael Ortiz (Sevilla), Galería Altxerri (Sant Sebastià), Galería Estudio Artizar (La Laguna, Tenerife), Barg Gallery (Teheran), Galerie d’art du Conseil Général des Bouches–du–Rhône (Ais de Provença i Marsella), Galerie du CAUE (Llemotges), Palazzo Pinucci i Galleria Via Larga (Florència), Palacio del Senado (Madrid) i Recent Gallery (Sapporo, Japó).

Ha exposat les seves obres en museus de diferents llocs del món, com ara el Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC) i Museo de la Cultura de Galicia a Santiago de Compostel·la, el Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC), l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), el Museo de Lugo, el Museo de Arte Contemporáneo Esteban Vicente de Segòvia, el Museo de Arte Contemporáneo de Alicante (MACA), el Museo de Bellas Artes de Caracas, el Museum zu Allerheilligen Schaffhausen a Suïssa, el Palau de l’Òpera del Caire i l’Arts Center de la Bibliotheca Alexandrina a Alexandria, Egipte, el Palacio del Senado a Madrid, el Museo Nacional de Bellas Artes de Buenos Aires, el Museo Nacional de Artes Visuales de Montevideo, el Museo de la Ciudad de Querétaro, a Mèxic…

Ha participat en biennals i fires nacionals i internacionals com ARCO Madrid, Art Chicago, Colònia, Nagoya o Art Basel, a Suïssa, entre d’altres. La seva obra forma part de nombroses col·leccions públiques i privades, i està extensament catalogada des del 1989.

Presenta obres que es mouen entre el dibuix, la pintura, l’escultura i la instal·lació; de vegades també la fotografia, el vídeo i qualsevol altre mitjà o matèria útil per concretar l’acte creatiu. El seu procés de creació, que generalment es fusiona amb l’experiència vital, està estretament vinculat a la natura, de la qual extreu la major part de les seves imatges.

El 1993 és seleccionada, juntament amb Richard Serra, Cristina Iglesias, Baldessari i Hannah Collins, entre d’altres, per al XIII Salón de los 16, exposició celebrada al Palacio de Velázquez de Madrid i a l’Auditorio de Galicia de Santiago de Compostel·la.

L’any 1996 prepara la seva exposició Heisses Wasser für den Tee (Aigua calenta per al te) al Museum zu Allerheiligen Schaffhausen, a Suïssa. També el 1996 rep la beca de creació artística a l’estranger del Museo de Arte Contemporáneo (MAC) d’Unión Fenosa, amb la qual viu al Japó en 1996–1997. Allí prepara la mostra Tenwa Mu de aru (Heaven is void) a la Recent Gallery de Sapporo. La seva obra torna a Espanya amb una exposició al MAC d’A Coruña, i comença a preparar Gabinete de trabajo, el encuentro con la sombra per al Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC) a Santiago de Compostel·la.

El 2001 viatja a l’Iran, on prepara l’exposició Un solo sabor a la Barg Gallery de Teheran. Aquesta tasca es consolida els anys 2001–2002 amb la instal·lació Un solo sabor a La Gallera, València (Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana), que es presenta posteriorment a la galeria madrilenya de María Martín, al Centro Cultural Torrente Ballester de Ferrol i a la mostra d’art de Sajazarra, a la Rioja (2003), adaptant-la cada vegada a l’espai concret.

L’any 2006 viatja a l’Antàrtida amb el seu projecte ICE BLINK El fuego del hielo —gràcies a la Dirección Nacional del Antártico d’Argentina (DNA) i l’IVAM (Institut Valencià d’Art Modern)—, i hi viu durant dos mesos. El 2008 participa a la Biennal de llibres d’artista a la Biblioteca d’Alexandria, a Egipte, amb les obres Los laberintos de Alejandría, i posteriorment a la Biennal del Caire 2008–2009, amb l’obra Al otro lado del espejo. Des del 2007 fins avui dia participa i col·labora amb ARTifariti (trobada de les pràctiques artístiques per defensar els drets humans) al Sàhara Occidental.

El 2009 mostra This is a love story al Centro de Arte Contemporáneo de Caja de Burgos (CAB). El 2011 fa una intervenció a les Torres Hejduk de la Cidade da Cultura de Galicia amb el jardí vertical Torres a la templanza, en memòria de l’arquitecte finat John Hejduk, dins del projecte Inside.

Ha fet col·laboracions artístiques diverses en concepte de «Carte Blanche» amb la casa Hermès. El 2012 a Barcelona (Espanya) i a Kaohsiung (Taiwan), amb el títol El don del tiempo, el tiempo suspendido. El 2013 a Greenwich (Connecticut, EUA), a Hong Kong i  Hangzhou (Xina), amb el títol The visible world is just an excuse, i el 2014 One thousand and one love stories, a Dubai.

L’abril de 2014 realitza la instal·lació permanent Jardín Flotante a la seu corporativa de DKV Seguros a Saragossa.

L’any 2016 presenta al Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC) l’exposició retrospectiva La mujer de piedra se levanta y baila, que posteriorment es trasllada a la Sala Amós Salvador de Logronyo.

Actualment presenta a Barcelona la instal·lació Los huesos de la Tierra, intervenció en quatre espais de la flagship store de Massimo Dutti (antic Espai Vinçon) al Passeig de Gràcia.

Sense abandonar la soledat del taller com a lloc de reflexió i d’estudi, del qual sorgeixen obres amb un caràcter més íntim, els darrers anys la seva obra se centra en les instal·lacions i les intervencions artístiques site specific en llocs públics i privats, com un repte pel que fa al caràcter social de l’art, el paper de l’artista en la societat i la funció tan important de la imatge poètica.

 

PRINCIPALES EXPOSICIONES INDIVIDUALES

2017

Los huesos de la Tierra. Intervención en cuatro espacios de la flagship store de Massimo Dutti en el Paseo de Gracia de Barcelona (antiguo Espai Vinçon).

ArteSantander 2017. Palacio de Exposiciones y Congresos, Santander. Estand individual con la Galería Artizar, Tenerife.

The Second Wind. Palau de Casavells, Girona.

2ª Feria de dibujo contemporáneo Drawing Room Madrid. Eva Lootz y Pamen Pereira. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela.

2016

La mujer de piedra se levanta y baila (II). Sala Amós Salvador, Logroño.

La mujer de piedra se levanta y baila. Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC), León.

2015

La mujer de agua sigue cantando. Galería Trinta, Santiago de Compostela.

Tampoco el mar duerme (II). Galería Estudio Artizar, La Laguna (Tenerife).

Tampoco el mar duerme (I). Galería Astarté, Madrid.

2014

Jardín Flotante. Instalación permanente en la sede central de DKV Seguros, Zaragoza.

One thousand and one love stories. Colaboración Carte Blanche con Hermès. Dubai Mall, Hermès Store, Dubái.

2013

The visible world is just an excuse (III). Colaboración Carte Blanche con Hermès. Euro Street, Hangzhou, China.

The visible world is just an excuse (II). Colaboración Carte Blanche con Hermès. Lee Garden, Hong Kong.

The visible world is just an excuse (I). Colaboración Carte Blanche con Hermès, Greenwich, Connecticut (EUA).

2012

El don del tiempo, el tiempo suspendido (II). Colaboración Carte Blanche con Hermès. Kaohsiung, Taiwán.

El don del tiempo, el tiempo suspendido (I). Colaboración Carte Blanche con Hermès, Barcelona.

El mundo entero es medicina (III). Galería Estudio Artizar, La Laguna (Tenerife).

2011

Jardín vertical Torres a la templanza, en memoria de John Hejduk. Santiago de Compostela. Intervención artística site specific en las Torres Hejduk de la Cidade da Cultura de Galicia, dentro del proyecto Inside. [Catálogo]

El mundo entero es medicina (II). Galería Rafael Ortiz, Sevilla.

2010

El mundo entero es medicina (I). Galería Trinta, Santiago de Compostela.

2009

This is a love story. Centro de Arte Contemporáneo de Caja de Burgos (CAB), Burgos. [Catálogo]

2007

Ice Blink. Galería Antonio de Barnola, Barcelona.

2005

El curso circular de la luz. Galería Trinta, Santiago de Compostela.

2004

Casa, palacio, templo, tumba. Galería Altxerri, San Sebastián.

Foro Sur. Cáceres. Estand individual con la Galería Trinta, Santiago de Compostela.

2003

XIV muestra de arte de Sajazarra, La Rioja. [Catálogo]

Un solo sabor (IV). Centro Cultural Torrente Ballester, Ferrol. [Catálogo]

Un solo sabor (III). Galería María Martín, Madrid.

2002

Un solo sabor (II). La Gallera, Valencia. Consorcio de Museos de la Comunidad Valenciana. [Catálogo]

Un solo sabor (I). Galería Trinta, Santiago de Compostela.

2001

Pamen Pereira, obra reciente. Galería Altxerri, San Sebastián.

Un solo sabor. Barg Gallery, Teherán.

Gabinete de trabajo, el encuentro con la sombra. Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC), Santiago de Compostela. [Catálogo]

2000

Testigo inmóvil. Ermita de Nuestra Señora de Lomos de Orios, Villoslada de Cameros, La Rioja.

Un solo sabor. Galería María Martín, Madrid.

1999

Gabinete de trabajo. Galería Cànem, Castellón.

Gabinete de trabajo. ARCO, Madrid. Estand individual con la Galería Trinta, Santiago de Compostela.

1998

No hay orilla. Galería Trinta, Santiago de Compostela.

Becados Unión Fenosa. Museo de Arte Contemporáneo (MAC) de Unión Fenosa, La Coruña. [Catálogo]

1997

La casa sin sombras. Galería Antonio de Barnola, Barcelona.

Tenwa Mu de aru (Heaven is void). Recent Gallery, Sapporo, Japón.

1996

Agua caliente para el té. Galería Emilio Navarro, Madrid.

Heisses Wasser für den Tee. Kunstverein, Museum zu Allerheiligen Schaffhausen, Suiza. [Catálogo]

1995

Música del vacío. Galería Paral·lel 39, Valencia.

1993

Metafísica sin cielo. Club Diario Levante, Valencia. [Catálogo]

1992

Galería Rafael Ortiz, Sevilla.

Galería Trinta, Santiago de Compostela.

1991

Galería Heuwise, Weite–Wartau, Suiza.

Galería Paral·lel 39, Valencia.

1990

Galería Víctor Martín, Madrid. [Catálogo]

PRINCIPALES EXPOSICIONES COLECTIVAS

2017

Modelo x armar. Arte en Galicia na Colección CGAC. Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC), Santiago de Compostela.

Da árbore á cadeira (Del árbol a la silla). Museo Centro Gaiás, Cidade da Cultura de Galicia, Santiago de Compostela.

Lagarto. Ermita de Nuestra Señora de Lomos de Orios, Villoslada de Cameros, La Rioja.

2016

Mulleres do silencio. Museo de Arte Contemporánea (MARCO), Vigo.

Agrupar_Desagrupar: rupturas de la representación. Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC), Santiago de Compostela.

Tradición, cambio e innovación. Colección de Arte ABANCA, sede de Afundación, A Coruña.

2015

Estampa Contemporary Art Fair. Matadero Madrid Centro de Creación Contemporánea. Estand Galería Astarté.

Made in Spain. Fundación Benetton, Venecia.

En (re)torno a paisaxe. Museo de Pontevedra.

Tradición, cambio e innovación. Colección de Arte ABANCA, sede de Afundación, Vigo.

En cuerpo y alma. Mujeres artistas de los siglos xx y xxi. Sala kubo–kutxa, San Sebastián.

ESTE ARTE International Contemporary Art Fair. Punta del Este Polo & Country Club, Punta del Este (Uruguay). Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela.

2014

COL. Últimas adquisiciones de la Colección del Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC), Santiago de Compostela.

ARCO. Feria Internacional de Arte Contemporáneo. IFEMA, Madrid. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela. [Catálogo]

2013

93. Exposición conmemorativa del vigésimo aniversario del Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC), Santiago de Compostela.

Arquitectura inadvertida. Colecciones de arte contemporáneo de Caja Mediterráneo y DKV Seguros. Museo de Arte Contemporáneo de Alicante (MACA), Alicante.

Diálogos. Colección DKV–Colección Arte Contemporáneo. Patio Herreriano, Museo de Arte Contemporáneo Español, Valladolid.

Identidad femenina en la colección del IVAM. Instituto Valenciano de Arte Moderno, Valencia.

2012

A obra elixida. Museo de Lugo.

Inside. Proyecto site specific en las Torres Hejduk, Cidade da Cultura de Galicia, Santiago de Compostela. [Catálogo]

A contraluz, Museo Centre del Carme, Valencia. Edita Consorcio de Museos de la Comunidad Valenciana, Valencia, 2012. [Catálogo]

Gallaecia petrea, Museo de la Cidade da Cultura de Galicia. Edita Fundación Cidade da Cultura de Galicia, Santiago de Compostela, 2012. [Catálogo]

Artistas de la Colección DKV. Museo Centre del Carme, Valencia. Consorcio de Museos de la Comunidad Valenciana. Casino de la Exposición, Sevilla.

2011

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Galería Altxerri, San Sebastián. [Catálogo]

Art Madrid. Pabellón de Cristal de la Casa de Campo, Madrid. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela.

La Forêt de mon rêve. Galerie d’art du Conseil Général des Bouches–du–Rhône, Aix–en–Provence / Marsella, Francia. [Catálogo]

2010

Art Madrid. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela.

2009

Sur Polar. Arte en la Antártida. Museo Tecnológico de la Comisión Federal de Electricidad, México DF. [Catálogo]

Art Madrid. Madrid. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela.

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Galería Altxerri, San Sebastián. [Catálogo]

2008

XI Bienal Internacional de Arte de El Cairo. Palacio de las Artes del Teatro de la Ópera, El Cairo, Egipto.

ARTifariti’08. Encuentros internacionales de arte en el Sahara Occidental. Tifariti, RASD. [Catálogo]

Marxes e mapas. A creación de xénero en Galicia. Auditorio de Galicia, Santiago de Compostela. [Catálogo]

III Bienal Internacional de Libros de artista. Bibliotheca Alexandrina Arts Center, Alejandría, Egipto. [Catálogo]

Sur Polar. Arte en Antártida. Museo de la Universidad Nacional de Tres de Febrero, Buenos Aires, Argentina.

Arte galega do século XXI. Art Galicien. Colección Caixa Nova. Instituto Cervantes, París.

2007

ARTifariti 07. Encuentros internacionales de arte en el Sahara Occidental. Tifariti, RASD. [Catálogo]

Peregrinatio, la mirada interior: arte en las ermitas de Sagunto 2007. Consorcio de Museos de la Comunidad Valenciana, Generalitat Valenciana.

Art Chicago 07. Chicago, Estados Unidos. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela.

Colonia Art Fair 07. Colonia, Alemania. Estand Galería Altxerri, San Sebastián.

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela. Estand Galería Altxerri, San Sebastián. Estand Galería Antonio de Barnola, Barcelona. [Catálogo]

2006

Art Cologne. 40th International Fair for Modern and Contemporary Art. Colonia, Alemania. Estand Galería Altxerri, San Sebastián. [Catálogo]

I Bienal del Fuego. Caracas, Venezuela.

Naturalmente artificial. Museo de Arte Contemporáneo Esteban Vicente, Segovia. [Catálogo]

Sen xeración. Auditorio de Galicia, Santiago de Compostela. [Catálogo]

Art Chicago 06. Chicago, Estados Unidos.

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela. Estand Galería Antonio de Barnola, Barcelona. [Catálogo]

2005

Intervenciones. Arte en la Tierra. Santa Lucía de Ocón, La Rioja. [Catálogo]

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela. Estand Galería Altxerri, San Sebastián. [Catálogo]

Colección Premios Bancaja de Pintura y Escultura. Instituto Valenciano de Arte Moderno (IVAM), Valencia.

2004

Art Chicago 04. Chicago, Estados Unidos. Estand Galería Altxerri, San Sebastián.

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela. Estand Galería María Martín, Madrid.

Punto de Encuentro. La Colección. Centro de Arte Contemporáneo de Caja de Burgos (CAB), Burgos. [Catálogo]

2003

Colonia Art Fair 03. Colonia, Alemania. Estand Galería Altxerri, San Sebastián. [Catálogo]

Art Chicago 03. Chicago, Estados Unidos. Estand Galería Altxerri, San Sebastián.

La distancia y otros mundos. Galería Rafael Ortiz, Sevilla.

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Galería Altxerri, San Sebastián. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela. Estand Galería María Martín, Madrid. [Catálogo]

2002

Plural. El arte español en el siglo XXI. Palacio del Senado, Madrid. [Catálogo]

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Galería Altxerri, San Sebastián. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela.

Otras naturalezas. Monasterio de Santa María del Prado, Valladolid. Junta de Castilla y León. [Catálogo]

2001

La noche. Imágenes de la noche en el arte español 1981–2001. Museo de Arte Contemporáneo Esteban Vicente, Segovia. [Catálogo]

Otras naturalezas. Sala Verónicas, Murcia. Consejería de Cultura de Murcia. [Catálogo]

2000

Parque de Esculturas Tierras Altas de Lomas de Oro. Villoslada de Cameros, La Rioja. [Catálogo]

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Galería María Martín, Madrid.

1999

IV Foro Atlántico de Arte Contemporánea. Pazo de Cultura de Pontevedra. Estand Galería Rafael Ortiz, Sevilla. [Catálogo]

Ende-neu. Recent Museum of Contemporary Art, Sapporo, Japón.

1998

Fisuras na percepción. 25 Bienal de Arte de Pontevedra. Pazo de Congresos e Exposicións, Pontevedra. [Catálogo]

Femenino Plural. Consorcio de Museos de la Comunidad Valenciana; Museo Nacional de Bellas Artes, Buenos Aires; Museo Nacional de Artes Visuales, Montevideo; Museo de la Ciudad, Querétaro. [Catálogo]

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Galería Trinta, Santiago de Compostela. Estand Galería Antonio de Barnola, Barcelona. Estand Colección Caixa Galicia, A Coruña. [Catálogo]

1997

Paysage contemporain. Galerie du CAUE, Limoges, Francia. [Catálogo]

Femenino Plural. Doce artistas valencianas. Agencia Española de Cooperación Iberoamericana y Consorcio de Museos de la Comunidad Valenciana. Universidad Nacional Autónoma de México, México DF. [Catálogo]

LISTE–Art Fair Basel. Basilea, Suiza. Estand Galería Emilio Navarro, Madrid.

Gramercy International Art Fair. Gramercy Park, Nueva York, Estados Unidos. Estand Galería Emilio Navarro, Madrid.

Nagoya Contemporary Art Fair. Nagoya, Japón. Estand Recent Gallery, Sapporo.

1996

Las jaulas del espíritu. Galería Moriarty, Madrid.

Femminile plurale. Generalitat Valenciana. Palazzo Pinucci, Galleria Via Larga y sala de exposiciones de la Biblioteca de Bagno a Ripoli, Florencia, Italia. [Catálogo]

1995

A arte inexistente. As artistas galegas do século XX. Xunta de Galicia. Auditorio de Galicia, Santiago de Compostela. [Catálogo]

1994

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Club Diario Levante – Generalitat Valenciana. [Catálogo] Estand Galería Rafael Ortiz, Sevilla.

Dibujos. Galería Rafael Ortiz, Sevilla.

1993

XIII Salón de los 16. Palacio de Velázquez, Madrid; Auditorio de Galicia, Santiago de Compostela. [Catálogo]

VIII Premio de Pintura L’Oréal. Arts et dialogues européens. Maison des Arts Georges Pompidou, Cajarc, Francia. [Catálogo]

1992

Semellanzas e contrastes. Visións da arte peninsular da última década a través de tres coleccións. Pazo Provincial, Deputación de Pontevedra.

XXII Bienal de Arte de Pontevedra. [Catálogo]

EXPO’92, Sevilla. Museo do Pobo Galego, Santiago de Compostela. [Catálogo]

XIX Premio Bancaixa de Pintura y Escultura. Centre Cultural Bancaixa, Valencia. [Catálogo]

1991

A tres bandas. Galería Àngels de la Mota, Barcelona. Galería Rafael Ortiz, Sevilla. Galería Paral·lel 39, Valencia. [Catálogo]

1988

Interarte’88. Valencia. Estand Galería Paral·lel 39, Valencia.

Punto’88. Centro Cultural de la Villa, Madrid. [Catálogo]

Aktuelle Spanische Kunst. Amtshaus, Kaiserstuhl, Suiza.

4 Kunstler aus Spanien. Kulturzentrum Kammgarn, Schaffhausen, Suiza.

1987

ARCO. IFEMA, Madrid. Estand Galería Val i 30, Valencia.

OBRA EN MUSEOS Y COLECCIONES PÚBLICAS

Centro Galego de Arte Contemporánea (CGAC)

Instituto Valenciano de Arte Moderno (IVAM)

Vicerrectorado de la Universidad Politécnica de Valencia (UPV)

La Caixa (CAB, Centro de Arte Contemporáneo de Caja de Burgos)

Colección ABANCA, Galicia

Colección Afundación, Galicia

Museum zu Allerheiligen Schaffhausen, Suiza

Museo de Arte Contemporáneo de Alicante (MACA)

Consorcio de Museos de la Comunidad Valenciana

Colección de Arte Contemporáneo de la Comunidad Valenciana

Colección DKV

Colección Gas Natural Fenosa

Obra Social y Cultural Bancaixa

Xunta de Galicia

Confederación Hidrográfica del Guadiana

Club Diario Levante – IVAJ (Generalitat Valenciana)

Colección «Olor Visual» Enric Ventós

Colección María José Jove, A Coruña

Colección Galería Trinta, Santiago de Compostela

Colección Galería Altxerri, San Sebastián

Colección Antonio de Barnola, Barcelona

Colección Galería Rafael Ortiz, Sevilla

Col·lecció Paral·lel 39, Valencia